Faglighed og fællesskab i særklasse
Skrevet af:
Kirsten S. Knudsen, Foreningskonsulent
Udgivet 6. november 2025
Skoleledertræf 2025 blev en stor succes med høj deltagertilfredshed og stærkt fokus på ledertrivsel, konflikthåndtering og netværk. Evalueringen viser, at deltagerne fandt indholdet både relevant og inspirerende – og at behovet for fællesskab blandt skoleledere er stort.
Skoleledertræf 2025 var det første af sin slags i DOF, og det var med stor spænding, vi så dagen i møde. Træffet samlede skoleledere fra hele landet til en dag med faglig fordybelse, netværk og personlig udvikling. Programmet bød på oplæg og workshops med fokus på ledertrivsel og konflikthåndtering – to centrale temaer i aftenskolernes lederroller.
Trine Ry fra Ledere i Balance åbnede dagen med et oplæg om ledertrivsel, hvor hun satte ord på de udfordringer, mange ledere står med:
“Ledelse er krævende, og mange ledere oplever at stå alene – både med de svære opgaver og med at få hverdagen til at hænge sammen.”
Hun understregede vigtigheden af restitution og fordybelse som nøgler til trivsel – især for deltidsansatte ledere, der ofte har begrænset tid og mange opgaver. Oplægget gav deltagerne viden om, hvordan man kan arbejde med det, man faktisk har indflydelse på, og hvordan man passer på sig selv i en travl hverdag.
(Artiklen fortsætter efter billedet).
Trine Ry talte om ledelse på hendes workshop. Foto: Katrine Rich
Workshops med praktisk værdi og fagligt udbytte
Efter det fælles oplæg kunne deltagerne vælge mellem to workshops, der hver især byggede videre på dagens temaer:
Ledertrivsel
Trine Ry fortsatte med en workshop, hvor deltagerne arbejdede videre med trivselstemaet. Her blev der sat fokus på, hvad der begejstrer og belaster, hvad man kan påvirke, og hvad der er givet på forhånd. Sammen blev der reflekteret over, hvordan man som leder kan skabe mere ro og overskud i hverdagen.
Konflikthåndtering
Charlotte Giehran fra Tietgenskolen faciliterede en workshop om konflikthåndtering. Her fik deltagerne indsigt i og praktiske værktøjer til at forstå, forebygge og håndtere konflikter i undervisningsmiljøet. Der blev arbejdet med konkrete eksempler på utilfredse kursister, misforståelser mellem undervisere og deltagere samt samarbejdsudfordringer i hverdagen.
Begge workshops blev afholdt i to dele – før og efter frokost – og gav god tid til fordybelse, dialog og erfaringsudveksling.
Evalueringen taler sit tydelige sprog
Allerede før ledertræffet var der stor interesse og forventning blandt skolelederne, og vi var spændte på, om programmet kunne leve op til disse. Heldigvis viser evalueringen, at tilfredsheden var høj:
- Alle besvarelser vurderede træffet som “meget godt” (64%) eller ”godt”.
- Forplejning og undervisningsfaciliteter fik topkarakterer, med over 80 % “meget tilfredsstillende”.
Flere deltagere har uddybet deres begejstring:
“Det var en inspirerende dag med gode input og mulighed for refleksion. Dejligt at møde andre ledere og dele erfaringer.”
“Workshoppen om konflikthåndtering gav mig konkrete værktøjer, som jeg allerede har taget i brug.”
Netværk og erfaringsudveksling – en vigtig afslutning
Dagen blev afsluttet med en times faciliteret netværk, hvor deltagerne cirkulerede mellem cafeborde med emnekort. Det gav livlig snak og høj latter ved bordene, og mange fik hilst på nye ansigter. Flere deltagere gav i evalueringen udtryk for, hvor meget det betyder at have tid til den slags samtaler, hvor man kan drage nytte af hinandens idéer og erfaringer.
“Jeg håber, der kommer flere netværksmøder – det er vigtigt at have et forum, hvor vi kan sparre og støtte hinanden,” lød en kommentar.
Netværksdelen blev af mange fremhævet som en af dagens mest værdifulde elementer – både fagligt og socialt.
(Artiklen fortsætter efter billedet).
“Ledelse er krævende, og mange ledere oplever at stå alene – både med de svære opgaver og med at få hverdagen til at hænge sammen.”
Der blev snakket godt i skiftende gruppe i den afsluttende netværksdel. Foto: Kathrine Egemar
Ledertræffet er kommet for at blive
Flere deltagere udtrykte allerede på dagen ønske om lignende arrangementer fremover, og det er da også kun et spørgsmål om tid, før datoen for næste års træf bliver offentliggjort. Vi er nemlig helt overbeviste om, at ledertræffet er kommet for at blive.
I den forbindelse er vi rigtig glade for, at mange deltagere både har udfyldt evalueringsskemaet og bidraget med idéer til temaer for kommende ledertræf. Det vil vi bruge aktivt i planlægningen, så vi sikrer os, at skoleledernes behov for fagligt input bliver tilgodeset.
Vi ses til næste år – med endnu mere inspiration
Skoleledertræf 2025 formåede at skabe et rum for både faglig og personlig udvikling. Med en kombination af relevante oplæg, engagerende workshops og mulighed for netværk blev dagen en værdifuld investering for deltagerne.
Evalueringen bekræfter, at behovet for fællesskab og sparring blandt skoleledere er stort – og at dette initiativ har ramt plet. Vi ser frem til at lægge et spændende og relevant program til DOF’s Ledertræf 2026 og håber, at endnu flere skoleledere er blevet nysgerrige på, hvad et fagligt fællesskab mellem aftenskoleledere kan byde på.