Debat fælles og hver for sig

Skrevet af:

Anne Refsgaard, Foreningskonsulent

Udgivet 28. november 2023

Får du også hovedbrud, når der skal findes på nye debatskabende aktiviteter? Så skal du måske læse med her. Denne artikel handler om, hvordan to DOF-skoler fra hver sin ende af landet slog sig sammen og gennemførte et fælles debatarrangement halvt online, halvt fysisk, helt succesfuldt.

Det er velkendt, at mange skoleledere oplever, at problemerne står i kø, så snart man skal til at arrangere debatter: Kan man få gode oplægsholdere til en betalbar pris? Kan man få oplægsholderne til at holde kortere oplæg, så der rent faktisk bliver plads til debat? Kan man få en oplægsholder til at rejse tværs over landet for 30 minutters tale? Og ikke mindst hvordan får man gjort arrangementet så spændende, at deltagerne gerne vil være med i debatten?

Måske derfor gennemføres ganske mange debatarrangementer reelt som foredrag med et par spørgsmål. Dette har dog aldrig været intensionen i Folkeoplysningsloven, og flere kommuner er da også begyndt at stramme op og kræve, at der reelt foregår debat som en væsentlig del af arrangementet, når man bruger af 10 procentpuljen. Det skal vi ikke være kede af, for debat er en fremragende folkeoplysende kerneaktivitet, som kan åbne en masse muligheder for aftenskolerne.

(Artiklen fortsætter efter boksen).

Folkeoplysningsbekendtgørelsen § 7 stk. 1

Debatskabende aktiviteter, jf. folkeoplysningslovens § 8, stk. 3, skal foregå, så emnerne sættes ind i en bredere samfundsbetonet og helhedsorienteret ramme, og de skal rette sig mod brede målgrupper. Emnerne skal være væsentlige, debatskabende og af interesse for fællesskabet. Debatskabende aktiviteter skal tilbydes, så der i arrangementet foregår en debat, der inddrager deltagerne aktivt. Debatdelen skal indgå som en naturlig og væsentlig del af arrangementet.

Den geografiske udfordring

I GOK Thisted oplever skoleleder Connie Wissing Larsen ofte, at geografien spænder ben for at få oplægsholdere fra andre landsdele. Og når de endelig kommer, taler de for længe, så der ikke bliver plads til debatten – man skal jo have noget for pengene!

I et samarbejde med AH-Sport, som holder til på Nørrebro i København, og DOF’s sekretariat satte GOK Thisted sig for at udvikle og afprøve en ny måde at lave debatskabende aktiviteter på, som måske kan løse nogle af de nævnte problematikker. Idéen var at lave et fælles arrangement med fokus på debatten, hvor der trækkes på de efterhånden gode erfaringer fra onlinemøder og -kurser til at eksperimentere med onlineformatet. Dette åbner muligheden for at samarbejde med andre aftenskoler, hvor geografi ikke længere er en barriere.

Fokus på det essentielle

Rammerne for, hvad der gør et debatarrangement til en succes, blev drøftet og fastsat på et par forberedelsesmøder online. Der var enighed om, at debatoplægget egner sig til at foregå online, men at selve debatten skal foregå mellem mennesker i et fysisk møde med en lokal moderator, hvor alle kan komme til orde.

Der var også enighed om, at det hele skal foregå i realtid for at få fornemmelsen af at være til stede i nuet og sammen med andre. Herunder at man skal kunne se og høre hinanden og de spørgsmål, der bliver stillet efter det faglige oplæg.

Aftaler og arbejdsfordeling

De to skoler blev enige om, hvilket emne der skulle drøftes, og hvilken oplægsholder der skulle bookes til opgaven. Arrangementets forløb blev herefter forberedt og aftalt på et onlinemøde med oplægsholderen.

DOF’s rolle var at være praktisk tovholder og formidler mellem skolerne og oplægsholderen, samt at sikre at teknikken fungerede. På den måde fik vi erfaringer med i DOF, så vi fremover kan hjælpe nye skoler på vej med lignende koncepter.

De to skoler sørgede selv for at planlægge og gennemføre arrangementet lokalt med blandt andet invitationer, markedsføring og bookning af lokaler, og de stod også selv for at tilrettelægge den lokale debat med moderatorer.

(Artiklen fortsætter efter billedet).

Sådan så det ud på storskærmen hos GOK Thisted, da onlinedebatten var igang. Foto: Anne Refsgaard.

Sådan så det ud på storskærmen hos GOK Thisted, da onlinedebatten var igang. Foto: Anne Refsgaard.

5. november blev det til virkelighed

En søndag formiddag i november var alle klar.

AH-Sport havde inviteret til morgenkaffe og debat i Kulturhuset Støberiet på Blågårds Plads på Nørrebro i København, og GOK Thisted havde inviteret til debat og mulighed for frokost hos Thy Event og Naturcenter ved Frøstrup i Nordjylland.

Forbindelsen var etableret, og præcist kl. 10.00 blev der budt velkommen af de to skoleledere via et Zoom-møde, som de to forsamlinger henholdsvis på Nørrebro og i Thy kunne følge med i på storskærm. Der blev også budt velkommen til dagens oplægsholder chefpsykolog Svend Aage Madsen, som talte fra sit hjem på Midtsjælland.

I løbet af 30 minutter gav Svend Aage Madsen et præcist og tankevækkende oplæg omkring mænds sundhed, og han lagde op til drøftelser om, hvad man kan gøre som samfund og som mennesker for at løfte den store andel af de danske mænd, som halter bagefter når det gælder sundhed.

Efter oplægget var der plads til et par spørgsmål fra salen på hver lokation, inden onlinedelen blev lukket ned, og debatten fortsatte lokalt.

Debatten hos GOK Thisted

Der var 22, som havde fundet vej til Thy Event og Naturcenter til debat med overskriften ”Hvem tager sig af mænds sundhed?”, heriblandt en lokal læge og lederen af kommunens sundhedsafdeling.

Efter oplægget fra Svend Aage Madsen, fortalte praktiserende læge Jens Tilma om lokale erfaringer, og så blev deltagerne delt op i flere mindre grupper – mænd for sig og kvinder for sig – for at drøfte emnet ud fra eget perspektiv enten som mand eller kvinde. I den efterfølgende opsamling af journalist Lone Lærke Krog kom der flere gode synspunkter og idéer frem, som forhåbentlig har sået nogle frø.

”Det fungerede rigtig godt med oplægget online, ja faktisk næsten lige så godt som hvis oplægsholderen havde været i salen. Og så var det lidt sjovt at samarbejde med en skole fra København og vide, at vi har de samme udfordringer og deler de samme oplevelser,” siger skoleleder Connie Wissing Larsen og fortsætter: ”Det er heller ikke sidste gang, at vi tager fat i dette emne, for der er mange ting, vi kan og vil gøre for at få rettet op på nogle af de uligheder, der blev påpeget af Svend Aage Madsen, og som vi jo også oplever her hvor vi bor”.

Der var stor tilfredshed med fremmødet og debatlysten, og fornemmelsen er, at alle fik noget at tænke over, idéer til handlinger og kontakter til fremtidigt samarbejde.

Debatten hos AH-Sport på Nørrebro

AH-Sport inviterede til morgenmad fra kl. 9.30, hvor de første kom og slog sig ned. Alle 20 deltagere var klar klokken 10.00, hvor det efter lidt tekniske problemer også lykkedes at komme med på skærmen sammen med GOK Thisted og Svend Aage Madsen.

AH-Sport havde inviteret DR-Journalist, René Nielsen, med som moderator. Han var velforberedt og -oplagt. Der blev diskuteret i plenum, og en del havde noget på hjerte – både i overført betydning men også i virkeligheden. Mange kunne berette om venner eller familiemedlemmer, som er ensomme, isolerede og ikke opsøger sociale fællesskaber. Flere deltagere har de problemstillinger, som Svend Aage Madsen skitserer, inde på livet.

”Vi kom langt omkring, moderatoren var god, og alle gik hjem mere oplyste, mere vidvinklede og tilfredse, end de kom,” siger Hanne Lind-Hansen, skoleleder for AH-Sport. ”Alt i alt blev der udtrykt stor tilfredshed med pionerkonceptet og verdenspremieren, som viser nye veje til succes med afvikling af debatmidler. Og vi kan anbefale Svend Aage Madsen til andre skolers debataftener.”

(Artiklen fortsætter efter billedet).

AH-Sport havde inviteret DR-Journalist, René Nielsen, med som moderator. Foto: Hanne Lind.

AH-Sport havde inviteret DR-Journalist, René Nielsen, med som moderator. Foto: Hanne Lind.

Erfaringer fra arrangementer

I dette pilotprojekt var der deltagelse af to skoler. Der vil godt kunne deltage en enkelt skole mere. Man skal være opmærksom på at jo flere lokaliteter, der er med, jo færre spørgsmål kan der stilles fra de enkelte skoler.

På hver lokalitet bør der være mindst tre personer med hvert sit ansvarsområde; en vært, en tekniker og en moderator og også gerne nogle til at passe indgangen og andre praktiske gøremål. Der bør være en klar køreplan, sådan at både velkomst og kort præsentation fra hver lokation og den efterfølgende runde med spørgsmål er planlagt og styret.

Kameraet bør pege ud mod forsamlingen, så deltagerne får fornemmelse af at være en del af et større arrangement. Når der stilles spørgsmål til oplægsholderen, skal man sikre, at alle kan høre – også de, der er med online fra andre lokationer. Det fungerede godt, når spørgeren talte direkte ind i den computer, hvorfra der blev sendt, så man både kunne se og høre spørgeren.  

De to skoler delte udgifterne til oplægsholderen lige imellem sig. Man kan overveje at graduere fællesudgifterne, så små skoler med få penge i 10 procentpuljen også kan være med. Dette kan være en løftestang for små skoler til også at kunne tilbyde gode, meningsfyldte debatarrangementer.

DOF var med i dette første pilotprojekt og stod for mødelink og opkald. Dette skal skolerne selv stå for fremover, så man skal sikre, at man har de nødvendige tekniske forhold, herunder en onlineforbindelse for eksempel Zoom.

Læs også